Bereid je voor: het is een lang verhaal geworden.. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Esther Keetlaer - WaarBenJij.nu Bereid je voor: het is een lang verhaal geworden.. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Esther Keetlaer - WaarBenJij.nu

Bereid je voor: het is een lang verhaal geworden..

Door: Esther.

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 November 2013 | Aruba, Oranjestad

Nieuw verslag

Het nieuwe schooljaar is goed van start gegaan. Ik heb een leuk, maar pittig klasje. Ik heb dit schooljaar dus een uitdaging ;-). Maar met kleine stapjes vooruit komen we ook steeds verder.

Afgelopen verhaal ben ik geëindigd bij het Camp van Daan en Nessa. Ze hebben een ontzettend leuke week gehad. De zondag erna hebben we met z’n viertjes meegedaan aan een loop bij Malmok. We vertrokken vanaf het strand bij de Fishermans Hut. Dick heeft met de kinderen een rondje van 5 kilometer gelopen en ik heb 10 km snel gewandeld. Het rondje van 10 km ging helemaal naar de California Lighthouse.

In de week erna hebben we afgesproken bij een vriendin, die op een huis aan het passen was. Wat een vervelend huis! Groot, mooi, ruim, luxe, met een zoutwater zwembad. We hebben ons daar allemaal goed vermaakt.
De volgende dag stond een Catamaran tochtje op het programma. Een snorkeltrip naar 2 mooie snorkellocaties, waaronder het wrak van de gezonken Antilla. In brand gestoken tijdens de 2e W.O., zodat het schip niet in handen van de Duitsers zou vallen.
’s Avonds zijn we toen nog weer lekker uit eten geweest naar de Buccaneer. Dat is een ontzettend leuk restaurant met allemaal kleine en grote aquaria, met veel verschillende soorten vissen en schildpadden.

Toen begon het nieuwe schooljaar. Dat begint hier altijd op woensdag, dus 3 dagen de kinderen leren kennen, regels stellen en wennen en dan al weer weekend. Goed begin!

Wij gaan hier op Aruba tegenwoordig regelmatig naar de Kapel op de Marinierskazerne. En na afloop van de eerste Kapeldienst hadden we spelletjes en speelgoed voor de kinderen. Na de lunch mochten de kinderen toen gebruik maken van het waterspeelgoed van de kazerne. Dat was ontzettend leuk. We hadden geen zwemkleren mee, maar in je gewone kleren kan het toch ook?! Daan en Nessa hebben genoten!

We zijn ook begonnen aan het nieuwe project voor de slaapkamer van Daan en Nessa, de kledingkast. Toen Nessa met papa mee ging om hout te halen, heeft ze bij de zaagmachine alle restjes meegenomen. Daar hebben Daan en Nessa toen met papa een garage van gemaakt. Want de oude garage van Daan was toch wel te klein voor al zijn autootjes…… Ze hebben hem samen geverfd en Daan heeft op een stuk karton nog een mooie weg, planten en huizen getekend, zodat ze een echte speelplek hebben voor de auto’s. Inmiddels is de kast klaar en weer ingeruimd. Dat was wel een mooi moment om de kleding van de kids toch weer eens uit te zoeken. Grappig, dat Nessa nog steeds kleren past die we ruim 3 jaar geleden uit Nederland mee genomen hebben ;-).

Begin september hadden we met de Kapel een dienst aan boord van de Hr. Ms. Amsterdam. Een bevoorradingsschip van de marine. Dit was natuurlijk heel bijzonder. De dienst werd gehouden in de helipompkamer en we gingen met de Kindernevendienst naar het kaf. Het was voor de kinderen een hele belevenis. Na afloop van de dienst hebben we een rondleiding gehad. Dat was super leuk!

We gaan regelmatig naar Parke Curason in Jaburibari. Dat is een speel/sportpark (met een Johan Cruijff court), waar je lekker met de fiets, step of skelter kunt spelen. Ik ga dan rondjes lopen, terwijl de kinderen zich ook goed vermaken. Vanmiddag zijn we daar weer geweest.

Op 22 september zijn we (eindelijk) weer een keertje naar het strand geweest, naar het strand bij het hotel Westin. En dit was heel bijzonder, omdat we op het strand een prachtig kunstwerk van zand gemaakt zagen (zie foto). Bij het vlot zagen we een zeester en even later zwom er vlak bij ons een rog. Dat was een enerverend dagje. Het heeft die dag wel even geduurd voor we bij het Westin waren, omdat er op die dag een parade was van de groene partij, AVP, voor de verkiezingen van de 27e. De dag ervoor was het de beurt voor MEP (geel), nu waren dus alle straten groen gekleurd. We deden er nu anderhalf uur over om op het strand te komen, terwijl we er normaal gesproken nog geen half uur over rijden.
Zoals gezegd waren er dus de 27e verkiezingen. Op die dag hadden we vrij, omdat onze school als stemlocatie gebruikt werd. Maar daarvoor konden we eigenlijk donderdag al geen les meer geven, omdat ze 4 lokalen nodig hadden als stemlokaal. De spullen van deze 4 lokalen moesten in de 4 aangrenzende lokalen neergezet worden en dus waren we 8 lokalen kwijt. Dus 8 van de 18 klassen konden donderdags geen les meer geven. Daarom hebben we ervoor gekozen om die dag met de kinderen naar het zwembad te gaan, met de bovenbouw. De onderbouw ging naar de Cinema. Dit was natuurlijk heel vervelend ;-). We hebben ‘s middags gestemd en ’s avonds de uitslag bekeken. Het is echt een bijzondere ervaring, de verkiezingen hier. Auto’s worden versierd met kleine, maar ook met heel grote vlaggen. Huizen worden in de kleur van de partij geverfd! Pick-ups rijden rond met harde muziek en vlaggen, zodat je hun kleur ziet.
Maar het gaat (over het algemeen) heel vriendschappelijk. Er is geen ruzie tussen partijen, buren praten nog gewoon met elkaar, hoewel er bij de één een groene vlag in de tuin wappert en bij de andere een gele. Ook collega’s die voor verschillende partijen zijn, kunnen gelukkig nog goed met elkaar werken.

Na alle verkiezingsgekte was het al weer bij na tijd voor de “herfstvakantie”. Wat hebben we daar naar uit gekeken. Ik was er dit jaar echt ontzettend aan toe! Wat was ik moe!
Op donderdagmiddag landden pap en mam weer op de luchthaven, na een goede vlucht. Zaterdagmiddag vertrokken we met z’n allen naar het hotel Caribean Palm Village Resort. Wat was dat fijn. We waren echt op vakantie, hoewel we maar een half uurtje van huis waren. De kids hebben zich enorm vermaakt met het zwembad, het animatieteam, de televisie en de blaasstiften van opa en oma. Dat was toch wel de topper van deze week: verf blazen. Op de foto zie je Daan en Nessa in actie.
Zondag hebben we bij het hotel gegeten: onbeperkt spareribs! Nessa heeft één heel stuk alleen op gegeten! Ze heeft gesmuld, net als wij.
De andere dagen hebben we heerlijk geluierd, zijn we erop uit geweest of bleven we lekker bij het zwembad van het hotel (waar we niet in mochten springen, waar we niet met de kinderen mochten gooien en waar we niet te hard mochten lachen…..)
Woensdags zijn we lekker een dagje naar het strand geweest en hebben we 3 zeesterren gezien. We hebben ze ook vastgehouden.
Ook zijn we toen met de kids op van die grote stoelen achter een boot aan geweest, Big Mables. Dat was ontzettend leuk. Daan heeft zitten gillen van plezier. Nessa zat met papa en een ander kind op één ‘stoel’, Daan en een vriendinnetje zaten met haar papa en ik op de andere ‘stoel’. Nessa heeft waarschijnlijk erg zitten stuiteren, waardoor ze het eng vond. Zij heeft de rest van de rit in de boot meegevaren.
Donderdags zijn we toen naar de Aloë boerderij en fabriek geweest. Leuk om te zien hoe de aloë verwerkt wordt. En we hebben allemaal veel geleerd die middag.

Bij thuiskomst waren daar in ene cadeautjes uit Nederland . Paul en Véronique hadden een kaartje en cadeautjes meegegeven. Super leuk, vooral ook omdat de kaarten door Daan en Nessa voorgelezen werden. Lieverds, enorm bedankt daar voor!

Toen was het tijd voor de verjaardag van mij. Dit heb ik op school na de pauze gevierd. Spelletjes gedaan met de kinderen en cakejes versierd. Heel gezellig en leuk. ’s Middags hebben we toen met opa en oma het spel Keezen gespeeld. En zijn we ’s avonds naar Zeerover uit eten geweest.
De dag erna vertrokken pap en mam toen weer naar Nederland .

We hebben daarna nog mee gedaan aan de Colorrun. Voor degenen die Facebook hebben, misschien hebben jullie het filmpje hier van gezien, Nessa is er 2 keer goed in te zien. Het was een hele belevenis.
's Middags hebben we toen afgesproken met een collega van Antoinette, die hier op vakantie was. En Daan en Nessa kregen toen een leuke verrassing, cadeautjes! Super bedankt, lieverd!!!!

Afgelopen weekend stond in het teken van zwemwedstrijden. Daan en Nessa hebben elk 6 keer meegedaan aan een wedstrijd (50m zwemmen). Ze waren ingedeeld in de groep van 6 tot 8 jarigen. Dat betekent dat als jij op 1 januari 6 bent (zoals Daan en Nessa waren), je in die groep zit. Maar ook als je op 1 januari 8 bent, maar al op bv. 10 januari 9 wordt. Het verschil is dan erg groot en de kans op een prijs is erg klein. Maar het was wel weer een enorme ervaring.
Ik ben dit weekend timekeeper geweest. Dit was best intensief.
Na afloop was er met alle zwemmers en ouders een feestje bij de oprichter van Aruba Dolphins. En wat gebeurt er: er zwemmen gewoon echte dolfijnen vlakbij! Dick, Daan en Nessa mochten met een boot mee om ze beter te bekijken! Super gaaf!

Dit lijkt mij een heel mooi eind aan dit, toch weer heel lange, verslag! Maar ja, we genieten hier ook gewoon volop van het leven, het eiland en alle mensen erop!
Tot de volgende keer! Dikke kus.

• 11 November 2013 - 18:53

Nelleke:

Hoi Esther, wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Het kan ons niet lang genoeg zijn. Genieten en van alles beleven. Dikke knuffel van Jacob en Nelleke aan jullie allemaal